Strona główna Technologia Dziennikarstwo prasowe kontra dziennikarstwo online, czyli o tym, jak technologia wypiera papier

Dziennikarstwo prasowe kontra dziennikarstwo online, czyli o tym, jak technologia wypiera papier

499
PODZIEL SIĘ

Nie od dziś wiadomo, że elektroniczne formy dziennikarskiej wypowiedzi dominują nad prasowymi. Rewolucja technologiczna zdaje się w dodatku dobijać prasę, o czym świadczą kurczące się nakłady i niski poziom czytelnictwa tytułów prasowych. Gdzie jeszcze można upatrywać słabej kondycji polskich i światowych dzienników oraz tygodników?

W świecie mediów pojawiały się niegdyś opinie, że dziennikarstwo prasowe umiera, a głównym tego powodem są wszelkie działania medialne związane z internetem. Przyczyny słabej kondycji polskich dzienników i tygodników, wyrażającej się w zmniejszającej się wysokości nakładów oraz procentu przychodu ze sprzedaży egzemplarzy, upatrywano w mediach internetowych. Mówiono, że medialne portale internetowe wygrały batalię o grupy odbiorców. Czy to jednak prawda?

Kondycja prasy w Polsce

Czytelnictwo prasy idzie w parze z czytelnictwem literatury w Polsce – z roku na rok wskaźniki są coraz mniejsze, a instytucje przeprowadzające tego rodzaju badania biją na alarm, że Polacy czytają bardzo mało, a nawet w ogóle. Słaby wskaźnik sięgania po tytuły prasowe ma jednak zupełnie inne źródła. Jakie?

Wydaje się, że internet faktycznie wygrywa z prasą. Źródeł takiego stanu rzeczy można upatrywać chociażby w atrakcyjności dziennikarstwa online dla młodych odbiorców. Prasa – mimo podjętych działań – nigdy nie będzie w stanie reagować na żywo, a dodatkowo stanowi zamkniętą przestrzeń, po której poruszają się wyłącznie dziennikarze prasowi.

Dziennikarstwo online pozwala z kolei na dyskusje w komentarzach i bardzo szybko reaguje na bieżące wydarzenia. Mimo tak oczywistych zalet nie brakuje mu jednak wad, które są najłatwiej dostrzegalne jako postępująca tabloidyzacja. W przypadku mediów internetowych walka o odbiorcę zamieniła się w walkę o kliknięcia – świadczą o tym chociażby prowokacyjne tytuły artykułów, publikowanych nie tylko na portalach stricte plotkarskich czy sensacyjnych.

System rezerwacji online Bookero dostępny jest na stronie https://www.bookero.pl/ – sprawdź, jakie da Ci korzyści

Świadczy o tym również o wiele większa popularność takiego rodzaju serwisów aniżeli portali publikujących poważniejsze formy wypowiedzi dziennikarskiej. Nie da się ukryć, że przekaz oparty na wywołaniu emocji u odbiorców będzie zawsze lepiej się sprzedawał niż długie, bogate w merytoryczną wiedzę artykuły analityczne.

Rozwój technologii

Kolejną przyczyną takiego stanu rzeczy jest rozwój technologii. W społeczeństwie technologicznym czerpanie najświeższych informacji odbywa się raczej za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Przede wszystkim dla młodych osób jest to o wiele atrakcyjniejsza forma rozrywki, która może zaspokajać większość potrzeb społecznych.

Rewolucja technologiczna pozwala przypuszczać, że słaba kondycja prasy – nie tylko polskiej, ale także światowej – będzie schodzić na coraz niższy poziom. Być może, o czym coraz częściej mówi się w nauce medioznawczej, gazety papierowe będą niegdyś na tyle elitarne, że trafią jedynie do niszy, poszukującej obfitej analizy polityki czy wiadomości ze świata.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here